Black Hat SEO: Facebook dah halang clickjacking

clickjacking

Taktau apa nama teknik ni, tapi rasanya clickjacking. Modus operandi die senang je, bila user view sesuatu post atau video tu, diorang secara tak sengaja akan “like” video atau entry tersebut. Baru-baru ni, facebook dah patch dah benda ni. Jadi kalau yang berani buat camtu, akan keluat popup windows macam kat gambar di atas.Kalau tekan cancel, tak dapat lah korang tengok video ni. Kalau like, benda ni akan dishare kat wall korang. Hehe.

.

Konsep

Berikut adalah konsep clickjacking (sebelum pihak facebook filter fix benda ni):

1. Apabila pembaca menekan butang PLAY pada video tersebut, browser akan refresh.

2. Pada masa yang sama, tanpa sedar, pengunjung tersebut sebenarnya sudah “terlike” video tersebut secara tidak sengaja.

3. “Like” tersebut akan dipaparkan pada wall pengunjung.

.

Black Hat SEO

SEO bukan setakat memanipulasi enjin carian, tapi termasuk juga jaringan sosial seperti facebook, twitter dan lain-lain. Syarikat-syarikat besar kini perlu lebih memanfaatkan facebook, twitter dan seumpamanya untuk mendapatkan lebih banyak pelawat dan pelanggan.

Clickjacking, seperti di yang diterangkan di atas, adalah salah satu cara untuk memanipulasikan facebook dengan cara black hat SEO. Cuba bukak forum black hat SEO, mesti akan jumpa teknik-teknik macam ni. Selain itu, clickjacking ini juga digunakan untuk mendapatkan fans yang ramai buat sesuatu fanpage di facebook.

 

Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Berblog lah dengan ikhlas